Inspiratie
Op deze pagina vind je de leukste inspiratie!
Op deze pagina vind je leuke ideeën en inspiratie voor jullie huwelijk. De pagina wordt regelmatig aangevuld.
- Tip 1: Niets moet, alles mag. Iedereen heeft wel een beeld bij een traditionele dagindeling van een bruiloft. Als dit bij jullie past, is het natuurlijk helemaal goed om de dag zo in te richten. Het is echter geen verplichting om je aan deze dagindeling te houden. Wees gerust creatief als jullie daar enthousiast van worden. Misschien past een weekendbruiloft wel bij jullie of kies je er voor om de ceremonie ’s avonds te doen als ook alle avondgasten aanwezig zijn.
- Tip 2: Bepaal het belangrijkste onderdeel van de bruiloft voor jullie en bouw daar de dag omheen. Is het de ceremonie waarbij het echt om jullie draait? Of vinden jullie uitgebreid dineren met de naaste familie het belangrijkste moment op de dag?
- Tip 3: Een gastenlijst maken kan lastig zijn als je veel twijfels hebt over wie je wel of niet uitnodigt. Zijn jullie helemaal verliefd op een locatie waar je niet zo veel gasten kwijt kunt, dan moet je daar je gastenlijst misschien op aanpassen. Als basis voor de zoektocht naar de locatie kun je drie gastenlijsten maken; een voor kleine locaties (tot 50 personen), een voor middelgrote locaties (tot 100 personen) en een voor grote locaties (vanaf 100 personen).
- Tip 4: Hoe meer locaties je bezoekt, hoe lastiger de keuze kan worden. Op internet kun je al veel inspiratie opdoen en foto’s van locaties bekijken. Bepaal welke stijl je mooi vindt en wat je wensen zijn en zoek drie locaties die hierbij passen. Plan hier een locatiebezoek. Hopelijk is een van deze locaties helemaal naar je wens. Als dat niet het geval is, zoek je natuurlijk verder.
- Tip 5: Een bruiloft plannen vraagt veel tijd en creativiteit. Ontbreekt het bij jullie aan een van beide dingen, vraag dan hulp. Het kan natuurlijk ook zijn dat het gewoon je ding niet is. Misschien heb je binnen je familie of vriendenkring wel iemand die jullie hier fantastisch in kan bij staan. Wil je liever hulp van iemand van buitenaf, huur dan een weddingplanner in. Dat geeft jullie rust, zodat jullie onbezorgd van jullie dag kunnen genieten.
- Tip 6: Hoe leuk het ook klinkt en hoe vertrouwt het misschien ook voelt, vraag liever geen daggast als ceremoniemeester. Als een ceremoniemeester haar/zijn werk echt goed wil doen, gaat hier veel tijd in zitten. Tijdens de bruiloft moet een ceremoniemeester altijd een stap voorlopen op het programma. Dat kan dan zomaar betekenen dat je daggast niet met de volle aandacht bij de belangrijkste momenten is. Om dat te voorkomen, kun je beter kiezen voor iemand die iets verder van jullie afstaat of voor het inhuren van ceremoniemeester.
- Tip 7: Hebben jullie zelf kinderen of zijn er kinderen te gast, zorg dan dat zij zich niet hoeven te vervelen. Je kunt een nanny inhuren die zorgt voor vermaak en naar wens zelfs de kinderen naar bed brengt. Je kunt ook zelf wat spellen klaarleggen of een boekje maken met puzzels, tekeningen en een speurtocht.
- Tip 8: Maak van je ceremonie iets unieks. Het ja-woord is ten slotte toch waar de bruiloft om draait. Wil je het echt persoonlijk maken en heb je een familielid of goede vriend die perfect kan speechen? Vraag hem of haar dan om jullie ceremonie te leiden. Ook een zelfstandig trouwambtenaar kan van jullie ceremonie iets heel bijzonders maken door net dat beetje extra tijd in jullie en de voorbereiding te steken.
- Tip 9: Je hoopt natuurlijk dat alle genodigden ook aanwezig zullen zijn. Helaas zijn er altijd mensen die zich afmelden. Zorg dat dit zo gemakkelijk mogelijk is. Daarmee voorkom je dat mensen helemaal niet reageren, omdat ze het te veel moeite vinden. Zet bijvoorbeeld het mobiele telefoonnummer van je ceremoniemeester op de kaart, zodat een appje gestuurd kan worden bij afwezigheid.
- Tip 10: Het budget is misschien wel het minst leuke onderdeel om mee bezig te zijn, maar wel erg belangrijk. Breng vooraf goed in kaart welk budget je beschikbaar hebt en wat je waar aan wilt uitgeven. Houd het vervolgens ook goed bij als je uitgaven doet. Zo sta je achteraf niet voor verrassingen. Er zijn voor elk budget mogelijkheden. Is je budget niet zo groot, verdiep je dan eens in de markt voor tweedehands trouwkleding en decoratie.

Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand
Een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) of ook wel trouwambtenaar genoemd, verzorgt de officiële ceremonie tijdens jullie bruiloft. Je kunt kiezen voor een trouwambtenaar van de gemeente, maar er zijn genoeg mogelijkheden om de ceremonie nog persoonlijker en onvergetelijker te maken! Wist je dat je zelfs een vriend of familielid kunt vragen om trouwambtenaar te zijn voor een dag? Heb je geen bekende die je met deze verantwoordelijke taak wil opzadelen, maar wil je wel iets speciaals? Je kunt dan ook een zelfstandig trouwambtenaar inhuren. Zij nemen uitgebreid de tijd om kennis met jullie te maken en zorgen voor een persoonlijke, unieke ceremonie die geheel naar jullie wens is. De mogelijkheden en kosten verschillen per gemeente. Op de website van de gemeente waar jullie willen trouwen vind je hier meer informatie over. Op zoek naar een zelfstandig trouwambtenaar? Ik zoek graag mee naar iemand die perfect bij jullie past!

Kindertrouwakte
Gaan jullie trouwen en hebben jullie kinderen? Hoe leuk is het dan als kinderen daar een speciale rol bij hebben? Je kunt er voor kiezen om tijdens de ceremonie de kinderen een kindertrouwakte te laten tekenen. Je kunt zelf een ontwerp maken, maar er zijn ook standaard kindertrouwaktes beschikbaar. De kinderen zullen zich ongetwijfeld speciaal en betrokken voelen!
Bedankjes voor de gasten
Het lijkt er toch een beetje bij te horen, een bedankje voor de gasten na afloop van de bruiloft. Dingen zoals katerwater en de bekende snoepjes in hartjesvorm heb je wellicht zelf al eens voorbij zien komen. Daar is uiteraard niets mis mee, maar leuker is het om je gasten te verrassen met iets unieks. Denk bijvoorbeeld aan schepsnoep dat bestaat uit de lievelingssnoepjes van het bruidspaar. Je kunt gasten zelf een zakje laten volscheppen. Laat je de dag vastleggen door een videograaf, dan kun je je gasten ook uitnodigen voor de ‘première’ van jullie trouwfilm met een bakje maïs om popcorn van te poppen. Met een kaartje met een QR code en een datum en tijd maak je er dan een gezamenlijk moment van zonder dat je met iedereen samen bent. Een bedankje is natuurlijk niet verplicht. Wil je daar liever geen geld aan besteden omdat je bang bent dat het toch in de kast belandt, dan is dat ook goed. Jullie bepalen ten slotte zelf hoe je invulling geeft aan de dag.